Najlepsze dodatki na fit pizzę, czyli smacznie i zdrowo!

Włoska kuchnia jest tak popularna na świecie głównie za sprawą jednego dania – pizzy. Drożdżowe ciasto, sos pomidorowy, ciągnący się ser i ulubione dodatki, kto może się temu oprzeć?! Mimo licznych zalet pizza niestety posiada jednak jedną wadę a konkretnie chodzi o jej kaloryczność. Już mała Margherita ma około 620 kalorii a to jest pizza w wersji podstawowej. Co dopiero pizze z pięcioma lub więcej składnikami. Każdy, kto prowadzi zdrowy tryb życia nie może sobie pozwolić na częste jedzenie tego jednak wyśmienitego dania. Istnieje jednak sposób by połączyć przyjemne z pożytecznym, przygotowując fit pizzę z zdrowszymi dodatkami a może nawet z innym spodem. Taką pizzę fit można jeść nawet będąc na diecie.

Zacznijmy od samego początku a w zasadzie od spodu, czyli ciasta. Oryginalna włoska pizza przygotowywana jest na cienkim cieście jednak w Polsce przyzwyczailiśmy się do jedzenia puszystej pizzy na średnim lub grubym spodzie i to z dodatkiem kalorycznych sosów, do których wrócimy później. Tak naprawdę w pizzy najwięcej kalorii zawiera ciasto, więc im będzie go mniej tym pizza będzie bardziej fit. Na początek dobrym rozwiązaniem będzie zamiana mąki z tradycyjnej, pszennej na razową. Dzięki temu w naszej pizzy będzie więcej cennego błonnika oraz witamin i składników mineralnych. Dzięki mące razowej mniej tłuszczu z pizzy zostanie wchłonięte przez nasz organizm. Pomaga ona również usuwać toksyny z naszego organizmu. Fit pizza z takim ciastem będzie miała dobry podkład.

Fit pizza – zdrowa niespodzianka!

Gdy spód do pizzy z jakiejkolwiek mąki wciąż ma dla was za dużo kalorii zawsze można ją zastąpić kalafiorem. Tak dokładnie to nie żadna pomyłka! Kalafior idealnie sprawdzi się, jako zdrowy zamiennik ciasta. Po dodaniu ziół, różnica między ciastem a kalafiorem będzie niewyczuwalna. Od czego zacząć? To łatwiejsze niż może się wydawać. W blenderze rozdrabniamy kalafiora do momentu aż będzie wyglądał jak ryż. Następnie gotujemy go przez jakieś 15 minut. Po ugotowaniu przekładamy kalafiora na ściereczkę i skręcamy go w niej odciskając w ten sposób nadmiar wody. Potem powrotem kalafior trafia do garnka, z tym, że teraz razem z jajkiem i tartym serem i przyprawami. Wszystko dokładnie mieszamy do uzyskania jednolitej masy. Nagrzewam piekarnik do 190 stopni. Blaszkę smarujemy oliwą a potem nakładamy na nią ciasto i formujemy z niego pizzę w kształcie koła lub innego dowolnego. Opiekamy wstępnie przez 20 minut poczym wyjmujemy spód z piekarnika i nakładamy na niego wybrane dodatki. Pizza ponownie trafia do piekarnika na 10 minut. Po tym czasie fit pizza powinna być gotowa. Oczywiście ogólny czas pieczenia jest względny w zależności od rodzaju piekarnika. Podobnie smakuje a jest znacznie zdrowsza, więc chyba warto przygotować tak fit pizzę.

Fit pizza – sos na pomoc.

Na początku sosem do pizzy była samo oliwa, która dodawali starożytni grecy. Dopiero, gdy pomidory trafiły do Europy w XVII wieku w Neapolu użyto ich do przygotowania sosu na pizzę. Włosi używają sosu tylko na spód, co trochę odchudza pizzę. W Polsce jednak niewyobrażany sobie kawałka placka bez polania go sosem czosnkowym, pomidorowym lub ostrym. Jeśli już nie możemy jeść pizzy po włosku to wybierajmy zawsze sos na bazie pomidorów. Jest on mniej kaloryczny od tłustego czosnkowego, do którego zazwyczaj trafia majonez i śmietana. Gdy jednak sami przygotowujemy sos w domu do tego czosnkowego dodajmy jogurtu naturalnego zamiast majonezu czy śmietany. W tej wersji będzie on znacznie zdrowszy. Również sos pomidorowy możemy wykonać sami. Potrzebne nam do tego 1kg pomidorów, czosnek i cebule, 2 łyżki oleju, sól morska i bazylia. Przepis na nie go jest dość prosty. Pomidory myjemy, zalewamy gorącą wodą i czekamy aż skórka zacznie łatwo od nich odchodzić. Obieramy pomidory, siekamy czosnek, cebulę i rozgniatamy z solą. Do dużego garnka wlewamy oliwę, wrzucamy czosnek i cebulę i podgrzewamy do momentu aż wszystko się zeszkli. Dokładamy pomidory, mieszamy i gotujemy na wolnym ogniu pod przykryciem. Później dodajemy posiekaną bazylię i kończymy gotowanie. Teraz możemy sos zmiksować na gładką masę lub zostawić grudkowaty. Gotowe! Taki sos ma około 300 kalorii, to bardzo mało w porównaniu z takim sklepowym. Zdrowy spód i sos do fit pizzy gotowe, pora na dodatki.

Fit pizza – im mniej tym więcej!

Oczywiście w tytule chodzi o mniej dodatków a więcej zdrowia w naszej pizzy. Niestety nasze ulubione dodatki, które tak pięknie wyglądają na pizzy zawierają, zaraz po cieście, najwięcej kalorii. Duża ilość dodatków na pizzy niesie za sobą również inną niekorzyść, którą jest większa możliwość powstania zakalca na naszym placku. Każdy dietetyk radzi żeby w naszej diecie było jak najwięcej warzyw. Podobnie jest, jeżeli chodzi o dodatki do pizzy. Fit pizza z warzywami będzie nie tylko zdrowsza, ale również bardzo sycąca. Najlepiej sprawdzą się papryka, cebula, szpinak, pomidory oraz brokuły. Mają one mało kalorii, więc można ich nałożyć sporą porcję bez wyrzutów sumienia. Na niektóre warzywa trzeba jednak uważać, jak oliwki, kukurydza i groszek. Jeżeli już decydujemy się na mięsne dodatki to musimy pamiętać, że każde 100 gram mięsa może zawierać nawet 500 kalorii. To się tyczy głównie bekonu, salami czy innych tłustych szynek. Gdy zastąpimy je zdrowszym kurczakiem a może nawet i łososiem, na pizza straci wiele kalorii, ale nic na smaku. Chociaż owoce są zdrowe to jednak włosi nie dodają ich do swoich pizzy gdyż wiedzą, że to zbędne dodatkowe kalorie. Przygotowanie fit pizzy jest łatwiejsze niż może się wydawać wystarczy dobrać odpowiednie produkty a potem już tylko pozostaje cieszyć się swoim ulubionym daniem w jego zdrowszej wersji.    

Dodaj komentarz

(*) Required, Your email will not be published

*